Teorik bilişim biliminde ve matematikte hesaplama kuramı, belirli bir hesap modeline ait soruların uygun bir komut bütünü ile ne kadar verimli bir şekilde çözülebileceği ile ilgilenen daldır.
Kriptoloji, haberleşmenin güvenliğini, kötü niyetli taraflara karşı korumak için uygulama ve teknikleri içeren çalışmaların bütününü ifade eden bilim dalıdır. Bilgi güvenliği için verinin yetkisiz değiştirilmesine, kullanılmasına, ifşa edilmesine, incelenmesine, kaydedilmesine, hasar verilmesine karşı koruma yöntemleri üzerinde çalışır.
Bilgi sistemleri, planlama, kontrol, analiz ve karar verme için bilgi toplama, muhafaza ve yayma amacıyla birlikte çalışan ve birbiriyle ilişkili unsurlar grubu olarak tanımlanır. Bir bilgi sisteminin işlevi, planlama kontrol ve karar desteği için veri ve bilgileri toplamak, işlemek, kaydetmek, dönüştürmek ve yaymaktır.
Bilgisayarın fiziksel yapısını oluşturan parçalardır. Başka bir ifade ile donanım, bilgisayarı oluşturan mekanik ve elektronik parçaların tümüdür.
Sistem yazılımı, bir bilgisayarın donanım ve uygulama programlarını çalıştırmak, kontrol etmek ve denetlemek üzere tasarlanmış bir bilgisayar programı türüdür.
Bilgisayar ağı, küçük bir alan içerisindeki veya uzak mesafelerdeki bilgisayarların veya iletişim cihazını iletişim hatları aracılığıyla birbirine bağlandığı, dolayısıyla bilgi ve sistem kaynaklarının farklı kullanıcılar tarafından paylaşıldığı, bir yerden başka bir yere veri aktarımının mümkün olduğu iletişim sistemi ile ilgilenen çalışma alanıdır.
Bir bilgisayarda donanıma hayat veren ve bilgi işlemde kullanılan programlar, yordamlar, programlama dilleri tümünü kapsayan bilim alanıdır.
Biyoenformatik, biyolojik problemlerin çözülmesi için bilişim teknolojilerinin kullanılmasına dayanan bir alandır. Medikal bilimlerde oldukça önemli bir yere sahip olan bu alan, verilerin bulunmasını, geliştirilerek düzenlenmesine ve analiz edilmesine yardımcı olur.
İnsan gibi düşünmeyi esas almış ve bunları matematiksel fonksiyonlara çevirerek işlem yapan bir daldır.
Bulut bilişim, bilgisayarlar ve diğer cihazlar için, istendiği zaman kullanılabilen ve kullanıcılar arasında paylaşılan bilgisayar kaynakları sağlayan, internet tabanlı bilişim hizmetlerinin genel adıdır.
Büyük data, verinin analiz edilip sınıflandırılmış, anlamlı ve işlenebilir hale dönüştürülmüş halidir.
Animasyon (canlandırma), birkaç resmin arka arkaya hızlı bir şekilde gösterilmesi ile elde edilen hareketli görüntüdür. Bilgisayar animasyonu, X ve Y eksenleri gibi iki boyutlu alanlarda hareket oluşturma sanatı 2D animasyonu ve X,Y eksenlerine Z ekseni de eklenerek oluşturulan 3D bilgisayar animasyonuna ayrılır. 3D animasyon, gerçek hayata daha yakın durumları oluşturmaktadır. 3D animasyonlar yaygın olarak sunum, pazarlama, oyunlar, kurumsal tanıtım filmleri, reklamlar, TV programları, belgesel ve sinema filmleri olmak üzere birçok alanda kullanılmaktadır. 2D animasyonlarına yaygın olarak mobil uygulamalar, video oyunlarını, TV programları, filmler, reklamlar ve web siteleri gibi birçok alanda karşımıza çıkmaktadır.
İnsanların kendi aralarında anlaşmak için kullandıkları dili insan-bilgisayar etkileşimini en üst düzeye çıkarabilmek veya farklı doğal dilleri kullanan insanlar arasında iletişimi güçlendirmek üzere çözümler üreten bilim alanıdır.
Görüntüyü oluşturan pikseller üzerinde gerçekleştirilecek matematiksel işlemler sayesinde görüntüden anlamlı ifadeler çıkarılmasına yarayan işlemler bütünüdür.
İnteraktif teknolojilerin tasarımı, değerlendirmesi ve uygulaması ile ilgilenen disiplinlerarası bir çalışma alanıdır. İnsan ve bilgisayar arasındaki etkileşimi konu edilmesinden dolayı insan davranışı, psikoloji, bilişsel bilimler, bilgisayar teknolojileri ve yazılım mühendisliği yanında ergonomi, grafik ve endüstriyel tasarım, sosyoloji ve eğitim bilimleri gibi alanlarla da ilişkili bir çalışma alanıdır.
Verileri ve modellerin etkin kullanımını sağlayarak karmaşık problemlerin çözümüne katkıda bulunarak, insanların karar vermelerine yardımcı olan bilgisayar tabanlı sistemlerdir.
Kullanıcılara tek bir sistem olarak görünen, bağımsız bilgisayarlar bütünüdür.
Kullanılan işletim sistemleri ve bilgisayarların tüm donanımları, yazılımların yardımıyla çalıştırılıp istenilen işlemleri gerçekleştiren bilgisayarın temel çekirdeklerindendir.
Robotların tasarımı, üretimi ve kullanımı ile ilgilenen çok disiplinli bir bilim dalıdır.
Sanal gerçeklik, simüle edilmiş ortamlar oluşturmak için bilgisayar teknolojisinin kullanılmasıdır. Sanal gerçeklik, kullanıcıyı üç boyutlu bir deneyimin içine yerleştirir. Beş duyunun tümü olan insan duyularının simülasyonu, bir bilgisayarı bir araca dönüştürür. Sanal gerçeklik donanımı, kontrolörler gibi duyusal aksesuarların yanı sıra kulaklıklar, el takip cihazları, koşu bantları ve içerik oluşturucular için 3D kameralar içerir.
Sembolik hesaplama, mühendislik problemlerinin analizi ve çözümü için matematiksel nesnelerin sembolik olarak hesaplanması ile ilgilidir. Matematiksel nesnelerin tam olarak temsil edilmediği, yaklaşık olarak ifade edilmediği ve değerlenmemiş değişkenlere sahip matematiksel ifadelerin sembolik biçimde bırakılmasıdır.
İnsan sesinin bir mikrofon vasıtasıyla bilgisayar tarafından algılanarak tanınması işlemidir. Sesin analizinde veya tanınmasında sesli veri girişinin metne dönüştürülmesi üzerinde durur.
Veri madenciliği, büyük veri setlerinin nicel ve matematiksel yöntemlerle işlenerek istenilen ilişkiye, şablona veya karara ulaşılması yolundaki süreçlerin toplamına verilen isimdir. Büyük veriden çıkarılan bilginin sınıflandırılması ve değerlendirilmesi için verinin temizlenmesi, bütünleştirilmesi, seçilmesi ve dönüştürülmesi adımlarını içerir.
Dosya ve kayıt oluşturmayı, veri girişini, veri düzenlemeyi, güncellemeyi ve raporlamayı kolay hale getirmeyi amaçlar. Veri depolama, yedekleme ve raporlama, çok erişimli denetleme ve güvenlik sağlar.
Yapay öğrenme, insanların öğrenme şeklini taklit etmek için veri ve algoritmaların kullanımına odaklanan ve doğruluğunu aşamalı olarak artıran bir bilgisayar bilimi dalıdır. Geçmiş verileri kullanarak kendi kendine öğrenen algoritmalar üzerinde çalışır.
İnsan beyninin çalışma yapısını bir makine içerisinde tasarlamak ve bu makineye akıl yürütme, bilgi sunumu, planlama, öğrenme, algılama, hareket edebilme becerisini sağlamayı amaçlayan araştırma alanıdır.